Coronavirus en onze events

Onze wereld staat op zijn kop, het Corona virus heeft ingrijpende maatregelen tot gevolg en daarmee verregaande consequenties voor de hele maatschappij. Voor alle exploitanten van forten- en linie-locaties is dit een zware en onzekere tijd. Gelukkig is onze overheid zich bewust van de uitdagingen voor het MKB en volgt brede ondersteuning. Liniebreed draagt hieraan graag een steentje bij. De deelnemersfacturatie die in normale tijden in april plaatsvindt wordt met drie maanden uitgesteld naar juli.

Voor iedereen is de situatie onwerkelijk en wordt inventiviteit gevraagd. Liniebreed gaat niet bij de pakken neerzitten. Er kan heel veel niet in de komende weken. Maar wij gaan vooral kijken naar dat wat er wel kan.

Wat stellen we uit:

1. Start Fortenseizoen wordt tot nader order uitgesteld.

2. European Fortress Day wordt verplaatst naar 12 en13 september en wordt dus  nog een keer gecombineerd met het Open Monumenten Weekend.

3. Het Symposium “ Veilig werken op Forten en Vestingsteden” dat op 31 maart zou plaatshebben, wordt uitgesteld tot een nader te bepalen datum.

4. Fortenacademie experience marketing & escape rooms, dat op 15 april zou plaatshebben, wordt uitgesteld tot een nader te bepalen datum.

Wat doen we wel:

1. Focus op verhalen en historie

Allereerst zal Liniebreed zich de komende tijd qua promotie van forten en linies, richten op verhalen en historie. Via social media en forten.nl komt er meer aandacht voor de oorsprong van ons erfgoed, het fenomeen van inundatie en we zullen tevens de verhalen per fort of linie verder uitdiepen.

2. FORT! Magazine

Verder wordt er hard gewerkt aan FORT! Magazine dat dit jaar vlak voor het pinksterweekend uitkomt en vanaf maandag 18 mei wordt verspreid.
Dit jaar een extra dik exemplaar, we gaan van 52 naar 60 pagina’s en de oplage gaat van 35.000 naar 40.000. Het katern in het midden gaat exclusief over de forten van UNESCO-paradepaardjes Stelling van Amsterdam en Nieuwe Hollandse Waterlinie. Maar ook de Atlantikwall, de Oude Hollandse Waterlinie, de Zuider-waterlinie en de Romeinse Limes komen op thematische wijze aan bod.
Het wordt letterlijk en figuurlijk een behoorlijk VET nummer. En voor degenen die nog mee willen liften: we hebben nog 1 en een 1/2 advertentie in de aanbieding. Neem hiervoor contact op met titia@liniebreed.nl.

3. Z-cards NHW en SVA en Routeboekje SVA

Voor forten van de Nieuwe Hollandse en de Stelling van Amsterdam zijn er Z-cards beschikbaar. Voor de NHW in vier talen en voor de SvA in drie talen. Deze worden medio mei, vlak voor iedereen hopelijk weer open mag per 1 juni, naar de forten verzonden. Daarnaast ontwikkelen we nu ook een Z-Card voor de Romeinse Limes, inclusief toonbankdisplay.

4. Enquête

Om jullie wensen met betrekking tot de invulling van komende forten-academies en netwerk bijeenkomsten in beeld te krijgen, sturen we bijgaand de link naar een korte enquête: Link naar enquête
Het zou natuurlijk fantastisch zijn wanneer alle deelnemers deze invullen. Zo krijgen we een goed beeld van de behoeften van onze achterban.

5. Campagne Vestingsteden
Komende periode zal Liniebreed zich inzetten om meer vestingen uit de linies in Nederland te betrekken bij ons netwerk. Onze nieuwe medewerkster Florence Sluis gaat zich daar intensief mee bezighouden.

6. (Extra) Media Campagne
Tenslotte zullen wij, zodra het weer kan ons uiterste best doen om alles wat er op jullie locaties plaatsvindt onder de aandacht te brengen. Voor de Start van het Forten seizoen werd al extra media ingekocht, maar daar gaat nog een schep bovenop. We zullen qua promotie alles doen wat in ons vermogen ligt om jullie te supporten in en na deze moeilijke tijd. Dit is het plan voor de verlate seizoensaftrap:
* We zenden radiospots uit op regionale en landelijke radiozenders Omroep Brabant en Omroep Gelderland, RTV N-H, RTV Utrecht en RTV West en ook in Flevoland en Zeeland zullen spots worden uitgezonden
* We doen een mediacampagne op de nieuwssites van het AD en het Parool op in geselecteerde gebieden in Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland en een Dagbladadvertentie in het Utrechts Nieuwsblad
* We adverteren in regionale weekbladen en magazines in een breed verspreidingsgebied; van Alkmaar tot Geertruidenberg en van IJmuiden tot Pannerden
* We doen een online campagne met Kidsproof, Dagjeweg.nl en Bijzonderplekje.nl voor iedereen die op zoek is naar bijzondere evenementen en activiteiten in de buurt.
* Kortom met een breed scala aan publiciteit en advertenties zullen meer dan 2.500.000 mensen bereiken.

Sterkte met alles de komende tijd. Leef gezond en pas goed op jezelf en op de mensen om je heen.

Hartelijke groet, ook namens Titia, Florence en Bram,

drs. Juke M. van Niekerk
directeur-bestuurder

Stichting Liniebreed Ondernemen